top of page

En dat in combinatie met PMDD leverde niet veel positiefs op. Waarom dit ook nog? Ik kon het geen plek geven en was vooral boos.

De afgelopen jaren heb ik last van ontstekingen. In mijn enkel, mijn been, mijn knie, mijn schouder. Echt zoveel last dat ik soms maanden elke dag non-stop pijn had. En dat in combinatie met PMDD leverde niet veel positiefs op. Waarom dit ook nog? Ik kon het geen plek geven en was vooral boos.

Mijn manier om even helemaal alleen te zijn en rust te nemen is krachttraining en hardlopen en dat moest ik opgeven. Ik ben overal geweest, huisarts, ziekenhuizen, fysiotherapeuten. Na 2 jaar was de conclusie dat niemand me kon helpen want ze konden de pijn niet plaatsen.

Toen ben ik door de pijn heen gaan wandelen want ja erger kon het niet worden toch? Ik ben begonnen met koude baden en koud douchen (trouwens echt een aanrader als je helemaal KO bent en niet meer kan nadenken, je voelt je daarna echt even opgelucht!) Na 5 maanden ging het beter met mijn lijf. En heb ik de krachttraining weer opgepakt (onder begeleiding). Zij weten van mijn PMDD en passen de trainingen hierop aan. En nu na maanden gaat het veel beter. Werkt dit voor iedereen? Nee ik denk het niet. Iedereen is anders. Ik denk dat je echt moet gaan zoeken naar waar jij energie van krijgt. Echt iets wat jij leuk vindt. Ik volg ook een strikt dieet en drink al 3 jaar geen alcohol. Het volhouden van deze combinatie verlicht de klachten wel. Soms houd ik het niet vol en word ik keihard teruggepakt. Dan kost het me weer maanden voordat het me weer lukt.

Maar het belangrijkste wat ik wilde vertellen zijn de ontstekingen. Ik krijg ze nu alleen als ik echt in mijn laatste week zit. En ik vind het heel raar en erg dat niemand! Maar dan ook niemand! Een verband heeft gelegd tussen hormonen en ontstekingen en dus PMDD.

 

Nu ik dit weet kan ik het veel beter een plek geven. In de week dat ik er meer last van heb is mijn lichaam ook sneller uitgeput en moe. Ik merk dan echt dat ik me voorruit moet duwen als ik ga wandelen. Dat ik in mijn hoofd moet zeggen, zet de ene voet voor de andere, kom op je kan het! En dat ik met krachttraining een tandje lager train. Ik doe het dan omdat ik weet dat ik gestraft word als ik het niet doe. Ik pas me aan, wandel langzamer en til niet zo’n zware gewichten. Ik ben in die week sowieso heel moe en kom niet goed mijn bed uit. Maar het weten en een klein beetje accepteren helpt me om toch te gaan wandelen en toch naar de krachttraining te gaan. En na mijn ongesteldheid kan ik er weer tegenaan!

 

Liefs Suus

131 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page